Assessment
of Teaching and Learning
Assessment
of teaching and learning is the process of evaluating the quality and
appropriateness of the learning process, including teacher performance and
pedagogic approach. "the term ‘assessment’
refers to all those activities undertaken by teachers, and by their students in
assessing themselves, which provide information to be used as feedback to modify
the teaching and learning activities in which they are engaged.
Assessment
of teaching and leaning can include assessment of how well the teacher performs
as a teacher/learning facilitator, the appropriateness of pedagogic process and
practices including the suitability of methods of assessing student progress
and development. This is also referred to as evaluation of teaching (and
learning).
We
can differentiated assessment according to its purpose:
A. Assessment
for learning
§ comprises
two phases—initial or diagnostic assessment and formative assessment
§ assessment
can be based on a variety of information sources (e.g., portfolios, works in
progress, teacher observation, conversation)
§ verbal or
written feedback to the student is primarily descriptive and emphasizes
strengths, identifies challenges, and points to next steps
§ as
teachers check on understanding they adjust their instruction to keep students
on track
§ no grades
or scores are given - record-keeping is primarily anecdotal and descriptive
§ occurs
throughout the learning process, from the outset of the course of study to the
time of summative assessment
B. Assessment
as learning
§ begins as
students become aware of the goals of instruction and the criteria for
performance
§ involves
goal-setting, monitoring progress, and reflecting on results
§ implies
student ownership and responsibility for moving his or her thinking forward
(metacognition)
§ occurs
throughout the learning process
C. Assessment
of learning
§ assessment
that is accompanied by a number or letter grade (summative)
§ compares
one student’s achievement with standards
§ results
can be communicated to the student and parents
§ occurs at
the end of the learning unit
D. Evaluation
§ judgment
made on the basis of a student’s performance
Kesimpulan:
Evaluasi pembelajaran adalah suatu proses untuk menilai dan
mengukur kualitas dan keberhasilan suatu proses kegiatan pembelajaran, meliputi
penampilan guru dan kemampuan mendidik dikelas. Evaluasi dijadikan bahan
introspeksi dan umpan balik untuk memperbaiki kegiatan pembelajaran dimasa
mendatang.
Evaluasi
pembelajaran memberikan masukan kepada seorang guru dalam berpenampilan dikelas
sebagai fasilitator pembelajaran. Evaluasi juga dapat dijadikan suatu ukuran
apakah metode pembelajaran yang digunakan telah sesuai dengan perkembangan
peserta didik yang diinginkan.
Kita
dapat membedakan evaluasi berdasarkan tujuannya yaitu:
·
evaluasi untuk pembelajaran: mengumpulkan informasi untuk
dijadikan umpan balik bagi siswa, guru dapat mengcek apakah siswa sudah faham
dengan materi pembelajaran, dan tidak ada skor yang diberikan kepada siswa.
·
evaluasi sebagai pembelajaran, menjadikan siswa mencapai
tujuan pembelajaran yang diharapkan, mengawasi kegiatan dan proses pembelajaran
·
evaluasi dalam pembelajaran, mengetahui standar kompetensi
yang telah dicapai siswa dan dilakukan tes, dan hasil tes dapat diberitahukan
kepada orang tua siswa.
·
Evaluasi secara
umum, mengetahui tingkat kemampuan dasar siswa
Komentar:
Evaluasi
merupakan bagian dari pembelajaran. Evaluasi biasanya dilakukan setelah
kegiatan pembelajaran dilaksanakan. Hasil evaluasi menentukan tindakan yang
akan diambil oleh seorang guru terhadap muridnya. Lembaga sekolah seharusnya
menetapkan standar nilai evalusi berdasarkan peraturan yang berlaku, agar
pemerataan kemampuan peserta didik dapat tercapai.
Evaluasi
tidak hanya menjadi masukan untuk guru yang mengajar, tetapi juga bagi lembaga
atau individu yang berkaitan langsung dengan pendidikan. Bagi para orang tua
evaluasi sangat penting karena dapat mengetahui tingkat kemampuan anak-anaknya
dan dapat menjadi pertimbangan dalam mengambil tindakan untuk mendidik
anak-anaknya yang diharapkan dapat meningkatkan prestasi akedemiknya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar