Jumat, 27 April 2012

Evaluasi Pembelajaran - Portofolio 1


Assessment of Teaching and Learning
Assessment of teaching and learning is the process of evaluating the quality and appropriateness of the learning process, including teacher performance and pedagogic approach. "the term ‘assessment’ refers to all those activities undertaken by teachers, and by their students in assessing themselves, which provide information to be used as feedback to modify the teaching and learning activities in which they are engaged.
Assessment of teaching and leaning can include assessment of how well the teacher performs as a teacher/learning facilitator, the appropriateness of pedagogic process and practices including the suitability of methods of assessing student progress and development. This is also referred to as evaluation of teaching (and learning).
We can differentiated assessment according to its purpose:
A.     Assessment for learning
§  comprises two phases—initial or diagnostic assessment and formative assessment
§  assessment can be based on a variety of information sources (e.g., portfolios, works in progress, teacher observation, conversation)
§  verbal or written feedback to the student is primarily descriptive and emphasizes strengths, identifies challenges, and points to next steps
§  as teachers check on understanding they adjust their instruction to keep students on track
§  no grades or scores are given - record-keeping is primarily anecdotal and descriptive
§  occurs throughout the learning process, from the outset of the course of study to the time of summative assessment
B.     Assessment as learning
§  begins as students become aware of the goals of instruction and the criteria for performance
§  involves goal-setting, monitoring progress, and reflecting on results
§  implies student ownership and responsibility for moving his or her thinking forward (metacognition)
§  occurs throughout the learning process
C.     Assessment of learning
§  assessment that is accompanied by a number or letter grade (summative)
§  compares one student’s achievement with standards
§  results can be communicated to the student and parents
§  occurs at the end of the learning unit
D.    Evaluation
§  judgment made on the basis of a student’s performance

Kesimpulan:
Evaluasi pembelajaran adalah suatu proses untuk menilai dan mengukur kualitas dan keberhasilan suatu proses kegiatan pembelajaran, meliputi penampilan guru dan kemampuan mendidik dikelas. Evaluasi dijadikan bahan introspeksi dan umpan balik untuk memperbaiki kegiatan pembelajaran dimasa mendatang.
Evaluasi pembelajaran memberikan masukan kepada seorang guru dalam berpenampilan dikelas sebagai fasilitator pembelajaran. Evaluasi juga dapat dijadikan suatu ukuran apakah metode pembelajaran yang digunakan telah sesuai dengan perkembangan peserta didik yang diinginkan.
Kita dapat membedakan evaluasi berdasarkan tujuannya yaitu:
·        evaluasi untuk pembelajaran: mengumpulkan informasi untuk dijadikan umpan balik bagi siswa, guru dapat mengcek apakah siswa sudah faham dengan materi pembelajaran, dan tidak ada skor yang diberikan kepada siswa.
·        evaluasi sebagai pembelajaran, menjadikan siswa mencapai tujuan pembelajaran yang diharapkan, mengawasi kegiatan dan proses pembelajaran
·        evaluasi dalam pembelajaran, mengetahui standar kompetensi yang telah dicapai siswa dan dilakukan tes, dan hasil tes dapat diberitahukan kepada orang tua siswa.
·         Evaluasi secara umum, mengetahui tingkat kemampuan dasar siswa

Komentar:
Evaluasi merupakan bagian dari pembelajaran. Evaluasi biasanya dilakukan setelah kegiatan pembelajaran dilaksanakan. Hasil evaluasi menentukan tindakan yang akan diambil oleh seorang guru terhadap muridnya. Lembaga sekolah seharusnya menetapkan standar nilai evalusi berdasarkan peraturan yang berlaku, agar pemerataan kemampuan peserta didik dapat tercapai.
Evaluasi tidak hanya menjadi masukan untuk guru yang mengajar, tetapi juga bagi lembaga atau individu yang berkaitan langsung dengan pendidikan. Bagi para orang tua evaluasi sangat penting karena dapat mengetahui tingkat kemampuan anak-anaknya dan dapat menjadi pertimbangan dalam mengambil tindakan untuk mendidik anak-anaknya yang diharapkan dapat meningkatkan prestasi akedemiknya. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar